Timmeh & A/L/X

In het dagelijks leven is Timothy van Dijk verkeersregelaar en werkt Alexander Kahlman in de zeescheepvaart. Zodra ze op het podium staan met hun gedeelde passie beatboxen, zijn ze beter bekend als Timmehbeatbox en A/L/X. Respectievelijk Nederlands Kampioen Beatboxen 2021 en oprichter van Boom Snap Clap, het platform voor beatbox in Nederland.  

Jullie maken drumgeluiden met je stem. Hoe hebben jullie je talent voor beatboxen ontdekt?

Alexander: “Toen ik twaalf was, kwam er een keer een beatboxer op school een demonstratie geven. Ik was gefascineerd door wat ie deed. Toen heeft ie me na afloop wat standaarddingen uitgelegd zoals ‘potje kaarten’ en ‘poffertjes crackertjes’ Bij het eerste leg je bij het uitspreken de nadruk op de P, de T en de K en weer de T. En dat herhaal je. Daarmee creëer je een beat. Bij ‘poffertjes crackertjes’ doe je eigenlijk met je stem een open hi-hat na. Daarmee ben ik gaan klooien en zoeken op internet naar meer voorbeelden en gaan oefenen. Later bezocht ik een jamsessie en toen was ik echt hooked!”

Timothy: ”Van mijn zevende tot mijn dertiende heb ik op drumles gezeten. Op een gegeven moment hoorde ik een mixtape met beatboxer Rahzel. Toen ben ik dat na gaan doen en ik merkte dat het best wel goed ging. Ik oefende drumpatronen met mijn stem, als een soort tic. Ik wist niet eens dat het beatboxen heette totdat ik filmpjes op YouTube zag. Uiteindelijk kwam ik in de scene terecht en had ik een video op Swiss Beatbox, het grootste beatboxkanaal op YouTube.”

Is beatbox een apart genre of is het onderdeel van hiphop?

Timothy: “Het behoorde eerst echt tot de hiphopcultuur, als the fifth element of hiphop, maar tegenwoordig wordt het vaker gezien als een aparte scene. Bij hiphop- en beatboxevenementen heerst een vergelijkbare passie en vibe. Er zijn kampioenschappen met battles. Zo’n strijd is heel vriendelijk. Het is niet dat je meteen echt beef hebt met iemand. Het is meer een soort skill check. Als entertainment en om elkaar te motiveren.”

Alexander: “Er is momenteel een hele snelle ontwikkeling in technieken, genres, geluiden en nummers in het beatboxen. Tot 2012 ging het in kleine stapjes, maar de new school-ontwikkelingen gaan zo snel dat het bijna niet meer bij te houden is.”

New school?

Timothy: “New school is echt gericht op het creëren van compleet nieuwe geluiden, zoals de poh snare. Of korte vieze geluidjes. Vroeger was het meer gericht op subtiele variaties van een instrument.”

Alexander: ”Ik vind muzikaliteit het belangrijkste. Dus de beats, de ritmes, de compositie. Nieuwe geluiden vind ik zelf minder belangrijk.”

Hoe ontwikkel je een nieuw geluid?

Timothy: ”Het is veel zoeken. Iemand als Reeps One maakt gebruik van sound trees, waarbij je een bestaand geluid neemt en dat gaat vertakken door er andere geluiden bovenop te doen. Na tienduizend uur oefenen weet je wel de meeste gaten en hoeken van je mond te vinden en welke spieren je kunt gebruiken voor een geluid, haha.”